
Loughborough University
Institutional Repository

Television entertainment in
socialist Eastern Europe:
between cold war politics
and global developments

This item was submitted to Loughborough University's Institutional Repository
by the/an author.

Citation: MIHELJ, J., 2012. Television entertainment in socialist Eastern
Europe: between cold war politics and global developments. IN: Havens, T.,
Imre, A. and Lustyik, K. (eds). Popular Television in Eastern Europe During
and Since Socialism. Abingdon: Routledge, pp. 13 - 29.

Metadata Record: https://dspace.lboro.ac.uk/2134/13215

Version: Accepted for publication

Publisher: c© Taylor and Francis

Please cite the published version.

https://dspace.lboro.ac.uk/2134/13215


 
 
 

This item was submitted to Loughborough’s Institutional Repository 
(https://dspace.lboro.ac.uk/) by the author and is made available under the 

following Creative Commons Licence conditions. 
 
 

 
 
 

For the full text of this licence, please go to: 
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ 

 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

1 

TELEVISION ENTERTAINMENT IN SOCIALIST EASTERN EUROPE: BETWEEN 

COLD WAR POLITICS AND GLOBAL DEVELOPMENTS 

Sabina Mihelj 

 

Moments of abrupt transformation provide convenient frameworks for interpretation 

and understanding. They allow us to organize our thinking into neatly separated 

compartments of ‘before’ and ‘after,’ and invite us to identify and explain the patterns that 

distinguish one from the other. The sudden collapse of socialist regimes in Eastern Europe 

provided just such a framework. As the bipolar division of the world passed into history, 

scholars, journalists and casual observers were left grasping for clues that could help make 

sense of the momentous transformation. The Cold War vocabulary established in the West, 

often reminiscent of foreign policy slogans promoted by successive American administrations 

—such as the ‘global democratic revolution,’ used by Ronald Reagan in his State of the 

Union address in 1987—provided a vast pool of readymade formulas. The end of the Cold 

War, went the argument, spelled the demise of communist totalitarianism and cultural 

isolation, and signalled the triumph of liberal democracy, individual freedom and capitalist 

economy.  

It soon became clear that such formulas provided little insight into the actual 

processes of transformation occurring in the region. Many of the countries seemed unable to 

progress beyond the ‘transitional’ phase, and were plagued by corruption and low levels of 

political participation and public confidence. Faced with this outcome, several analysts 

abandoned the initial transition paradigm, and instead acknowledged the existence of multiple 

transformations, historical legacies and continuities (Stark 1992; Carothers 2002). Debates 

about post-socialist media followed a similar pattern. Communication scholars approached 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

the changing media landscapes armed with concepts derived from democratization, civil 

society and public sphere theory, only to find that the reality fell short of established ideals 

and thresholds (Splichal 1994; Gross 2002; Jakubowicz 2007). Across the region, the news 

media remained highly politicized and partisan, unable to sustain an independent professional 

culture and strongly influenced by the ruling political elites. While the accelerated 

commercialization of the media sector triggered an explosion of new publications, these 

frequently failed to contribute to a more democratic and diverse public debate, and instead 

served as vehicles for private gain and personal promotion.  

To account for these changes, some media analysts sought to develop alternative 

interpretive models—based, for instance, on the idea of elite continuity rather than transition 

(Sparks 2008). Others focused on building a more empirically accurate account of media 

democratization, one that would be capable of encompassing the diverse outcomes of change 

in the region (Jakubowicz 2007). Several authors also pointed out that the challenges 

encountered in post-socialist Eastern Europe are not unique to the region, nor reducible solely 

to the historical legacies of socialist politics and journalistic culture. The persistent 

partisanship and politicization of post-socialist media, for instance, is shared by several 

countries in Southern Europe—most notably Italy, but also Greece, Spain and Portugal—that 

have never experienced communism, and have long abandoned totalitarian rule (e.g. Splichal 

1994). Such similarities with media systems beyond Eastern Europe, as well as the need to 

account for the diversity of media in the region itself, have prompted several researchers to 

adopt a comparative approach, and engage in empirical comparisons within and beyond the 

region (Dobek-Ostrowska et al. 2010; Downey and Mihelj forthcoming).    

The body of work surveyed so far has little to say about developments in the realm of 

popular media and television entertainment. In line with the hierarchy of attention inherited 

from the Cold War, and guided by the most pressing demands of media reform after 1989, 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

research on post-socialist media has so far been largely concerned with media policies, news 

genres, journalistic cultures and media ownership. Nonetheless, this literature offers valuable 

lessons that are worth keeping in mind when examining the transformation of television 

entertainment. First, it is evident that a simple before-and-after framework will not take us 

far. While the landscape of popular television in the region changed dramatically over the 

past two decades, any account of this transformation needs to be mindful not only of 

discontinuities, but also of continuities with the socialist period. Second, media systems in the 

region were internally diverse. While some countries entered communism with a well-

developed broadcasting infrastructure and entertainment industry, others had to build both 

virtually from scratch. Local appropriations of the socialist media model differed as well. 

And third, an adequate interpretation of popular television in Eastern Europe, both before and 

after 1989, needs to situate regional developments within the broader, international 

framework of television history.  

Building on these points, the following pages set out to chart some of the 

characteristics of television entertainment in Eastern Europe before 1989. The first part 

addresses the issue of continuities and discontinuities, focusing on the role of Western 

imports and entertainment programming. While it is true that the collapse of communism 

brought significant shifts in both areas, important changes have taken place long before the 

end of the Cold War was even remotely in sight. To understand why this was the case, we 

need to set aside the notion of the Cold War as a bi-polar divide, and take into account 

structural similarities between television cultures on both sides of the Iron Curtain. Some of 

these structural similarities are outlined in the second part of the chapter. Particular attention 

is paid to the institutionalization of television as a mass medium with a public service 

mission, the rift between elite and popular tastes, dilemmas surrounding the relationship 

between entertainment and education and responses to foreign television programs. Viewed 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

from the perspective of these developments, the history of television entertainment in Eastern 

Europe was not shaped solely by the ups and downs of Cold War politics, but formed part of 

broader developments that straddled the East–West divide.  

 

<A>Continuities and Discontinuities 

There is little doubt that the availability of Western television programs in Eastern 

Europe increased after 1989. The fall of socialist regimes removed the remaining ideological 

obstacles that have made Western television politically suspicious. The curiosity about things 

Western, fuelled by decades of heavily restricted and politically loaded cultural exchanges, 

made local audiences and broadcasters alike particularly open to cultural imports from the 

West. At the same time, the proliferation of cable and satellite television originating from the 

West, and the rise of privately owned television channels domestically—often fuelled by 

foreign investment—were undermining long-established monopolies in the broadcasting 

sector. Faced with competition, public broadcasters looked for quick and cheap solutions to 

their new predicament, and Western television series seemed to provide a perfect fit. Across 

the region, audiences of public television channels were tuning in for weekly instalments of 

American soap operas and drama series, ranging from Dallas and Dynasty to E.R. and 

Beverly Hills (Štětka forthcoming). 

Yet this is not to say that Western television entertainment was unknown in earlier 

periods, or that its prominence after 1989 can be explained solely by reference to the end of 

the Cold War. Of course, the situation varied considerably from country to country, as well as 

from period to period. Soviet television was far more impervious to Western imports—and in 

fact to any imports—than televisions elsewhere in the region. The first large-scale 

comparative study of international television flows, conducted in the early 1970s, revealed 

that Central Television 1—the main national television channel in the Soviet Union at the 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

time—imported a mere 5% of its program (Nordenstreng and Varis 1974, 24). In contrast, the 

proportion of foreign programs in the rest of Eastern Europe ranged from 17% in Poland to 

45% in Bulgaria. A survey conducted a decade later arrived at a similar conclusion: in the 

Soviet Union, imported programs amounted to a total of 8%, while the figures elsewhere in 

the region varied from 24% in Czechoslovakia to 30% in the German Democratic Republic 

(Varis 1985, 34). Although a significant part of foreign programming came from the Soviet 

Union and from other Eastern European countries, the share of Western imports was far from 

negligible. In the early 1970s, 12% of all imported programming on Hungarian television 

came from the UK, 10% from France, and 10% from Western Germany. In the case of TV 

Belgrade in Yugoslavia, as much as 80% of all imported programs came from outside of the 

socialist bloc and 40% from the U.S. alone (Nordenstreng and Varis 1974, 25). In the early 

1980s, an average of 43% of imported programming in Eastern Europe came from Western 

Europe, and only slightly more—45%—from the Soviet Union and other Eastern European 

countries (Varis 1985, 35).   

Precise figures for individual genres are difficult to collate, but available evidence 

indicates that much of the material imported from the West consisted of entertainment—

principally cartoons and children variety programs, but also television films and series. In 

1959, the small but rapidly growing television audience in Yugoslavia could follow the 

adventures of the female rough collie Lassie—ubiquitous on television screens around 

Western Europe at the time—as well as a handful of other commercially produced television 

programs from the U.S.
1
 American programming remained a regular feature in the following 

years. In 1964, for instance, TV Ljubljana treated its young audience to a season of Dennis 

                                                 
1
 National Archives and Records Administration (NARA), Record Group (RG) 306 U.S. 

Information Agency, 1900–2003 (USIA), Series P 142 Research Reports, 1960–1999, Box 4, 

R-26-61 “Foreign reaction to U.S. commercially produced television programs,” p. 16. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

the Menace,
2
 while female viewers across the country were purportedly swept off their feet 

by the charms of Dr. Kildare.
3
 A similar craze was sparked by the broadcasting of Peyton 

Place in the late 1960s and the early 1970s. In the Yugoslav Republic of Serbia, the series 

attracted an estimated 94% of all television viewers.
4
  

 

While Yugoslavia’s peculiar geopolitical position and relative independence from the Soviet 

bloc made its media system particularly open to Western programs, Yugoslav television was 

not alone in relying on imports from capitalist countries. Across much of Eastern Europe, the 

easing of censorship and the partial opening to the West following Khrushchev’s 

denunciation of Stalin in 1956 made East–West trade and cultural exchange much easier than 

they were in the immediate post-World War II years. Over the course of the late 1960s and 

the early 1970s, Romanian audiences could follow the adventures of the blue dolphin Flipper 

and his friends in southern Florida, marvel at the ingenuity of the American private 

investigator Joe Mannix, or tremble for the lives of agents Eliot Ness and Oscar Fraley 

fighting crime in 1930s Chicago—all characters in American television series distributed 

worldwide at the time (cf. Paulu 1974, 426). By the early 1970s, even Soviet television 

became more open to Western entertainment, and broadcast BBC’s Forsythe Saga and David 

Copperfield (Lapin and Alexandrov 1976, 12). Bulgaria was, in this sense, something of an 

exception, and remained heavily dependent on Soviet imports throughout. Yet even here, 

                                                 
2
 Delo RTV, June 21–27, 1964, p. 1. 

3
 Delo RTV, May 3–9, 1964, p. 14. 

4
 Centar Radiotelevizije Srbije za istraživanje javnog mnenja, programa i auditorijuma – 

Radio-television of Serbia Centre for Public Opinion, Program and Audience Research (RTS-

CIPA), Report 493, Nevenka Perović, “Igrane emisije radija i televizije,” in Rezultati 

istraživanja programa 13, p. 12. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

Western popular culture was occasionally allowed into the mainstream—as for instance in the 

case of the popular song contest Golden Orpheus, broadcast on TV, which featured 

performers from the West, including some from the U.S. (Taylor 2006, 125). 

Polish openness to television imports from the West—explored in detail in Dorota 

Ostrowska’s chapter—seems particularly remarkable. A study conducted by a Polish 

sociologist between 1959 and 1962 revealed that local children frequently watched American 

and British action and adventure series such as Zorro and The Adventures of Sir Lancelot, and 

were also rather fond of Walt Disney’s cartoons and variety shows, in particular the Mickey 

Mouse Club and Disneyland (Komorowska 1964). Adult audiences in Poland also became 

accustomed to Western popular entertainment. In 1964, a Polish radio and television 

magazine listed six “most interesting serials appearing on Polish TV,” all of which were of 

American production.
5
 In 1968, a U.S. foreign diplomat working for the consulate in Poznan 

reported watching the American Western series Bonanza and the comic series Bewitched, the 

British musical film The Beatles and Others and the American film Jumbo starring Doris Day 

—all broadcast in a single day. In an ironic message sent to the U.S. Department of State, he 

suggested that Polish authorities were using such “bourgeois Western escapist television 

fare” to keep the population from attending traditional religious celebrations.
6
  

Socialist fondness for Western popular culture may well have been occasionally 

facilitated by ideological motives of this kind, but ideology and politics alone cannot fully 

explain this unprecedented openness to Western imports. Another, perhaps more decisive 

                                                 
5
 NARA, RG 306 USIA, Series P142 Research Reports, 1960–1999, Box 25, R-51-1965 

“Overseas television developments in 1964.” 

6
 NARA, RG 59 General Records of the Department of State, 1763–2002 (DoS), Central 

Foreign Policy Files, 1966–1969, Box 409, Airgram from the American Consulate Poznan to 

Department of State, “TV Schedules and Religious Observances,” May 25, 1969. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

reason, lied in the lack of domestic production. At the time, television was a novelty, 

experienced technical and creative staff was in short supply and funding was limited. 

Acquiring a television series or a children’s program from abroad was, quite simply, the only 

feasible solution. By the 1970s, however, the situation had changed. Clumsy experimentation 

and sudden interruptions of transmission were giving way to more sophisticated, 

professionally executed and diverse programming, particularly in the area of entertainment 

(e.g. Vončina 2003, 137–300; Roth-Ey 2011, 273–276; Beutelschmidt and Wrage 2004). 

Technological advances paved the way for the decline of live television and the growth of 

recorded programs, as well as for the development of new genres, including made-for-TV 

films and series (Prokhorova 2003, 10–12).  

At the same time, television sets were losing the status of luxury items and came to be 

treated as household necessities, and television signals were reaching a growing and 

increasingly diverse audience. Thanks to the constant stream of viewer letters and advances 

in audience research, it quickly became clear that viewers’ preferences were often at odds 

with the cultural ideals espoused by television professionals and political elites. Rather than 

seeing television as an instrument of education and information, audiences across Eastern 

Europe—much as their counterparts elsewhere in the world—were using television primarily 

as a source of entertainment and relaxation. According to a survey conducted in 1963 in 

Serbia, programs combining music, humor and other forms of entertainment were achieving 

the highest viewing figures, and together with transmissions of football matches regularly 

rivaled the popularity of primetime news programs.
7
 The results obtained by audience 

                                                 
7
 Arhiv Jugoslavije – Archives of Yugoslavia (AJ), Fond 142 Socijalistički savez radnog 

naroda Jugoslavije – Socialist Alliance of the Working People of Yugoslavia (SSRNJ), Box 

207, “Dokumentacija uz teze o mestu, ulozi i zadacima štampe, radija i televizije o daljem 

razvoju društveno-ekonomskih odnosa,” Jugoslovenski institut za novinarstvo, 1965, p. 8. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

researchers in Poland, Czechoslovakia and the GDR brought similar results: serious music 

consistently scored lowest, while films, quizzes and sports won top marks (Meyen and 

Nawratil 2004, 359; Paulu 1974, 306–307). The constant stream of letters addressed to Soviet 

Central Television was equally unambiguous: viewers were complaining about being bored, 

and demanded more entertainment (Evans 2011). Most worryingly, the desire for light 

entertainment—rather than solely information-seeking—was also fuelling audience interest in 

Western radio broadcasts (Bashkirova 2010) and, where available, Western television 

(Dittmar 2004; Bren 2010, 120–121).   

Not everyone was, of course, equally willing to pay attention to audience preferences. 

Soviet television professionals, for instance, perceived themselves primarily as educators, and 

fashioned their work based on what they thought the audiences needed rather than on what 

they actually wanted (Roth-Ey 2011, 270–271). Yet at the same time, popular dissatisfaction 

with available television programs also signaled that something had to change. If television 

was to function as an effective tool of mass mobilization and education, and fulfill the 

socialist promise of bringing culture to the masses, it needed to be sufficiently attractive to all 

its viewers, not only to the educated elites. The wave of popular unrest that swept through 

many of the urban centers of Eastern Europe in the late 1960s and the early 1970s provided a 

further incentive. Arguably, socialist elites had to find a way to reconnect with, or at least 

pacify, the masses, and popular entertainment offered a suitable tool. At the SED Party 

conference in 1971, a figure no less prominent than Erich Honecker described East German 

television as boring, and called on broadcasters to provide their audiences with more 

entertainment (Steinmetz and Viehoff 2004, 320). In post-invasion Czechoslovakia, 

television professionals were urged to invest more heavily in light entertainment in an effort 

to win the hearts and minds of the masses, and prevent them from turning their antennas to 

television signals from Austria and West Germany (Bren 2010, 121–122). In the Soviet 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

Union, the ability to spend a relaxing evening in front of the TV set came to be viewed as a 

right—as reflected in the statement “the Soviet person has the right to relax in front of the 

television after a day’s work,” attributed to none other than Leonid Brezhnev (Roth-Ey 2011, 

201).  

Whether prompted by audience demand, lack of popular legitimacy, competition from 

foreign media or political fiat, television professionals across Eastern Europe were becoming 

increasingly adept at entertaining their viewers. Television schedules now regularly included 

not only domestically produced quiz programs and variety shows with celebrity guests, 

comedy sketches and popular music bands, but also made-for-TV films and mini-series and 

even a Soviet bloc version of the Eurovision Song Contest (Raykoff and Tobin 2007, xvii–

xviii). Domestically produced TV series were particularly popular with audiences, and 

regularly attracted record ratings. In terms of genre conventions, they differed little from their 

Western counterparts: they frequently depicted the dramas of everyday life in the socialist 

present, or followed the trials and tribulations of contemporary detectives, police officers, 

medical doctors and shop assistants. The use of humor was widespread as well. As Katja 

Kochanowski, Sascha Trültzsch and Reinhold Viehoff show in their chapter, the geopolitical 

context of East Germany was particularly conducive to the production of domestic television 

series. It is important to note, however, that similar trends dominated television entertainment 

elsewhere in the region too. In Czechoslovakia, record numbers of viewers were turning on 

their sets to watch a never-ending stream of Jaroslav Dietl’s serials, including A Hospital on 

the Edge of Town (1977–81), centered on the daily dramas of doctors, nurses and patients at a 

local hospital, and The Woman at the Counter (1977), focusing on the life of a middle-aged, 

hard-working shop assistant living in a suburb of Prague (Bren 2010). In Yugoslavia, 

audiences were glued to their screens following the intrigues of Our Small Town (1970–71), 

set in a picturesque Croatian town on the Adriatic coast (Vončina 2003, 241) and laughing at 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

the twists and turns of family life in the Theater in the House (1973–84).
8
 And the list goes 

on.   

Several of the most popular mini-series managed not only to attract record audience 

ratings, but also to win praise from socialist authorities. The merger of popular entertainment 

and state control comes most clearly to the fore in programs that received direct backing from 

socialist authorities. The production of one of the most celebrated Soviet mini-series from 

this period, the spy thriller Seventeen Moments of Spring (1973), was supervised and 

generously sponsored by both the KGB and the Communist Party (Prokhorova 2003, 80–81). 

In Yugoslavia, TV Zagreb’s mini-series The Bonfires of Kapela (1975) received support from 

the Yugoslav People’s Army, and the screening of its first episode was set to coincide with 

the official celebration of the anniversary of socialist Yugoslavia.
9
 The production of one of 

the most popular television serials in 1970s Czechoslovakia, The Thirty Adventures of Major 

Zeman (1975) followed a similar template: it was produced in collaboration with the 

Czechoslovak Army and the Federal Ministry of Interior, and designed to honor the 30
th

 

anniversary of the Red Army liberation of Prague (Bren 2010,74).   

Not all of the socialist television entertainment, however, was quite so regime-

friendly. In Yugoslavia, comic series such as Theater in the House (1973–84) and Hot Wind 

(1980) poked fun at the seamy underbelly of Yugoslav affluence, including unemployment 

and reliance on mass labor migration to the West. Likewise, the Soviet variety show The Pub 

of 13 Chairs regularly included stand-up comedy stints parodying the shortcomings of Soviet 

society, for instance the scarcity of consumer goods and the mismatch between political 

visions and everyday life (Paulu 1974, 177). Sergei Lapin, head of Soviet radio and television 

                                                 
8
 RTS-CIPA, Report 645, Odnos gledalaca prema TV seriji ‘Pozorište u kući’, 1974, p. 1. 

9
 Arhiv Hrvatske Radiotelevizije – Archives of Croatian Radio-television (ACRT), “Kapelski 

kresovi,” List Radiotelevizije Zagreb, 35, December 10, 1975, p. 7.  



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

at the time, found the show rather irritating, yet kept it on air nonetheless—allegedly thanks 

to Leonid Brezhnev’s fondness for the program (Roth-Ey 2011, 279). Such forms of ridicule 

and criticism of course had their limits, and usually relied on doublespeak and irony, yet they 

serve as a reminder that socialist popular culture was not ideologically uniform, and that self-

congratulatory, mythologized portrayals of socialist reality could coexist with more 

ambiguous messages.   

 

<A>Similarities and Differences  

To those familiar with trends in Western Europe and elsewhere around the globe, 

some of the traits of socialist television history outlined so far should have struck familiar 

chords. The 1950s and the 1960s have seen the intensification of international exchanges of 

television programs globally, not only in Eastern Europe (Havens 2006, 16–24). The growth 

of television audiences soon outpaced domestic production capabilities, and started 

generating considerable demand for imported programs. American products, especially 

entertainment and fiction, were in great demand.
10

 By 1964, major U.S. commercial 

broadcasters had an established presence abroad: CBS was operating in 170 countries and 

NBC in 80 (Paulu 1967, 215). In the same period, the British BBC also rose as an important 

player in the international television market (Schlesinger 1986, 275–276). The marked 

increase in imported entertainment on television screens in Eastern Europe thus formed part 

of global developments fostered not only by changes in Cold War politics, but also by 

transnational economic and cultural developments. The same is true of the growth of 

domestic entertainment and TV fiction in the 1970s. Again, trends noted in Eastern Europe 

have their counterparts elsewhere: in many countries across Western Europe, but also in Latin 

                                                 
10

 NARA, RG 306 USIA, P142, Box 4, R-26-61 “Foreign reaction […],” p. 2. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

America, Japan and Egypt, the decade was characterized by an increase in domestic 

production capacities (Havens 2006, 24–26).  

These similarities should not come as a surprise. In Eastern Europe, international 

television flows were of course more heavily regulated, the proportion of Western imports 

smaller, the production of entertainment subjected to tighter political scrutiny, and 

commercial incentives limited. Yet once we look beyond the realm of state control and 

funding, and consider the cultural and social aspects of television broadcasting, it quickly 

becomes apparent that television professionals on both sides of the Iron Curtain were facing 

many common challenges, and responded to them in remarkably similar ways. To start with, 

it is worth noting that the rise of television followed a similar schedule in both Eastern and 

Western Europe. The majority of countries introduced regular television broadcasting in the 

1950s, experienced a period of rapid growth of television audiences, and reached the point of 

saturation in the 1970s. While the exact pace and rhythm of growth varied from country to 

country, it is impossible to draw a sharp contrast between Eastern and Western Europe: the 

spreading of television receivers in Czechoslovakia, East Germany, Hungary and the Soviet 

Union proceeded at a rate comparable to that in France, Italy, Norway and West Germany, 

while patterns in Yugoslavia and Bulgaria resemble those in Portugal or Ireland (Table 1.1). 

 

[INSERT TABLE 1.1 HERE]   

 

This expansion of television brought profound changes in the demographic structure of 

audiences, and turned television into a fully-fledged mass medium. In both Eastern and 

Western Europe, this shift was greeted with a mixture of apprehension and enthusiasm. On 

the one hand, it provoked fears of moral degradation, populism and cultural mediocrity. On 

the other hand, it inspired utopian projections of a better, more educated, refined and 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

politically engaged society. To early television enthusiasts everywhere, broadcasting 

technology represented a powerful instrument of mass education and cultural refinement. The 

BBC’s founder Lord Reith was notorious for his belief in broadcasting as a means of cultural 

elevation, as well as for his disdain for popular entertainment and insistence on giving the 

public what they need rather than what they want (Crisell 1997, 29). Much of early television 

programming in post-war Italy was inspired by similar ideals. It was unmistakably didactic in 

tone, and consisted of live transmissions of theater plays, operas and classical music concerts 

(Monteleone 2006, 302–306). Soviet television professionals were evidently not the only 

ones who perceived themselves primarily as educators rather than as entertainers. In socialist 

Eastern Europe and in Soviet Union, didacticism and paternalist attitudes may have been 

more persistent, and more closely tied to specifically socialist and anti-capitalist attitudes, but 

at their core, the cultural values that underpinned the work of early television professionals 

everywhere were similar. Thanks to the institutionalization of broadcasting as a public 

service across most of Western Europe, such values continued to exert influence throughout 

the Cold War. As Brants and de Bens (2000, 16) put it, the ethos of public broadcasting in 

Western Europe was marked by a “cultural-pedagogic logic,” and was defined in opposition 

to private broadcasting. If the responsibility of private broadcasters lied in “providing 

programs people like” with the aim of, ultimately, attracting “audiences that they can sell to 

advertisers,” the task of public service broadcasting was to provide programs that are “in the 

public interest,” but “not necessarily what the public is interested in.” Socialist broadcasters 

would have found little to disagree with here.   

The realities of broadcasting were often far from these ideals. As the reach of 

television signals expanded and television audiences grew bigger and more diverse, it quickly 

became apparent that attempts at mass cultural elevation were failing. Much as in Eastern 

Europe, broadcasters in the West were confronted with a yawning rift between popular and 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

elite tastes, and often reacted to popular pastimes with disdain and fear. Even in the U.S., 

where commercial broadcasting took root early on and light entertainment proliferated at a 

fast rate, concerns about its detrimental effects were rife. It was not uncommon for American 

diplomats and media analysts to look at broadcasting in Europe—including the socialist 

East—with a measure of admiration, and use the analysis of socialist television to convey 

their misgivings about television programs at home. A report sent to the U.S. department of 

State from the American embassy in Moscow described the contrast between two television 

cultures in a rather telling manner: “U.S. television is entertainment interrupted by 

commercials, while Soviet television is propaganda interrupted by entertainment” (quoted in 

Schwoch 2009, 112). The introduction of commercial television and growth of entertainment 

content in 1950s Britain provoked similar reactions, and helped sustain the value of public 

broadcasting as the guarantor of quality (cf. Crisell 1997, 108–114).   

In spite of these shared misgivings, broadcasters on both sides of the Iron Curtain 

were becoming increasingly responsive to the diversity of tastes, and opened their waves to 

variety shows, popular music and comedy. There is no denying that television producers in 

countries like West Germany, France, Italy and above all Britain and the U.S. led the way and 

that on average, the growth of television entertainment Eastern Europe lagged behind and 

was often dependent on copying formats from the West. Apart from that, however, 

broadcasters both east and west of the Iron Curtain addressed the challenge of entertainment 

in an analogous manner. Whether it was due to the cultural mission of public service, or due 

to socialist notions of mass cultural elevation, they were expected to produce programs that 

were lively and amusing as well as educational and of high artistic and technical quality. In 

Britain, BBC’s The Forsythe Saga (1966) was celebrated for turning serious literature into a 

cultural product of unprecedented popularity, and for prompting a renewed interest in original 

literary texts (Crisell 1997, 116). In Yugoslavia, a report prepared in 1964 was underpinned 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

by similar ideals. In the realm of culture, television had the task of “providing cultural 

relaxation and entertainment to the greatest possible number of viewers, without at the same 

time neglecting the works of special artistic value.”
11

 The guidelines for television 

entertainment formulated in 1967 in East Germany were no different in tone. They demanded 

producers to avoid both “trivialization” and “intellectualism,” and advised them to steer away 

from “aesthetic experiments in form” and “content deemed too intellectually demanding” in 

order to avoid offending the “the authority and dignity of audiences” (Breitenborn 2004, 

392).  

What made the dilemmas of television culture both East and West of the Iron Curtain 

particularly vexing was their link with national culture. Wherever it appeared, television 

became a national medium par excellence, and functioned as an instrument of national 

integration domestically as well as a vehicle for national promotion globally. In France, de 

Gaulle embraced television as means of spreading the knowledge of French culture and 

inculcating the norms of correct grammar and pronunciation (Smith 1998, 43). In Italy, 

television was credited with tearing down the barriers of regional dialects and bringing about 

the linguistic unification of the country (Monteleone 2006, 279). In the socialist East, the 

nation summoned by television may have been imagined as a nation of workers, but it was a 

nation nonetheless (Mihelj 2011, 78–80, 86–89). Debates about entertainment and education 

on television were therefore debates about what constitutes national culture and its 

distinctiveness, and about who has the authority to define that. Television professionals and 

policy-makers East and West of course conceived of national distinctiveness and diversity in 

importantly different ways, but the fundamental dilemmas they engaged with straddled the 

                                                 
11

 AJ, Fond 130 Savezno izvršno veće – Federal Executive Council (SIV), Box 566-942, 

“Stanje i problemi razvitka televizije u Jugoslaviji,” Beograd: Jugoslovenska radio-televizija, 

1964, p. 26. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

East–West divide, and stemmed from the growth of mass culture, technological advances and 

the reshuffling of traditionally cultural hierarchies globally. Is the nation best served by a 

television that provides access to educational materials and highest artistic achievements 

selected by cultural authorities, or by popular entertainment guided by mass preferences? 

How to ensure adequate diversity without diluting national distinctiveness, and how to cater 

for minority tastes without imposing unnecessary burdens on the majority?    

In light of the combined burdens of cultural elitism and concerns over national 

integration, it is of little surprise that cultural anxieties surrounding television often coalesced 

around foreign imports—and around American television imports in particular. American 

popular entertainment was doubly suspicious: it embodied the specter of commercialization 

and the menace of cultural mediocrity, as well as represented an alien force threatening to 

undermine the authenticity of national culture. Needless to say, the very same reasons also 

fuelled popular fascination with things American, especially among younger audiences. This 

applies in equal measure to both sides of the Iron Curtain. Surveys conducted in Italy, France, 

Britain and West Germany in 1962 revealed that U.S. television programs, and American life 

more broadly, were associated with violence and crime, superficiality and lack of realism, as 

well as with vulgarity and immorality.
12

 Results obtained in Japan were broadly similar—

again, violence and lack of moral standards topped the list of negative impressions.
13

 In 

socialist Yugoslavia, the corrupting influences of popular music, films, dance and television 

were typically associated with capitalism and described as generically Western rather than 

American, but the main grievances were almost identical. According to a lengthy report 

                                                 
12

 NARA, RG 306 USIA, P142, Box 12, R-163-62 “The Impact of American Commercial 

Television in Western Europe,” 1962, pp. 7–8. 

13
 NARA, RG 306 USIA, P142, Box 11, R-152-62, “The Impact of American Commercial 

Television in Japan,” 1962. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

discussed by the members of the Socialist Alliance of the Working People of Croatia in 1958, 

the “petit-bourgeois popular press” has the function of “diverting the working man from the 

real life and real problems by imposing on him the problems of kings […] film starts, 

millionaires, speculators, gangsters,” but also “by provoking him with sex, crime and 

cruelly.”
14

 In a similar vein, authorities in the closed city of Dniepropetrovsk in Soviet 

Ukraine blamed the growth of violence and ‘hooliganism’ among local youths in the late 

1960s and the early 1970s on French and Japanese films (Zhuk 2010, 143–144). These 

transnational similarities remind us that reactions to American—or ‘Western’—television 

fare and popular culture were not simply a matter of Cold War tensions, but formed part of 

broader social and cultural developments that cannot be fitted into East–West dichotomies. 

The same is true of the arrival of commercial broadcasting to Eastern Europe after 

1989. Much as the reactions to American popular culture and the controversies surrounding 

entertainment on television, the deregulation of television markets was prompted by pan-

European and in fact global developments, and should not be interpreted solely with 

reference to the fall of communism. Over the course of the 1970s and the 1980s, a host of 

technological, economic and political developments—including the 1970s economic 

recession, the rise of transnational corporations, the proliferation of satellite and cable 

technology and the economic liberalism of Margaret Thatcher and Ronald Reagan—helped 

bring down the established defences of public broadcasting monopoly globally (Dahlgren 

2000). The change in ratios of public and private television in Western Europe speaks for 

itself. In 1980, television landscapes in the 17 countries of Western Europe comprised some 

40 public channels and only five private ones; by 1999, the balance was reversed: while the 

                                                 
14

 Hrvatski državni arhiv – Croatian State Archives (HDA), Fond 1228-Socialistički savez 

radnog naroda Hrvatske – Socialist Alliance of the Working People of Croatia (SSRNH), Box 

933, “Pregled i analiza zabavne štampe,” 1958, p. 1.  



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

number of public channels increased to 60, the number of private channels jumped to 70 

(Brant and de Bens 2000, 10–11). In Eastern Europe, the explosion of commercial channels 

started a few years later, but many of its main motivations, as well as the ensuing tensions 

and concerns, were similar to those in the West.  

 

<A>Concluding Notes  

The overview provided in this chapter is inevitably partial and superficial, and omits 

several important facets of popular television history in socialist Eastern Europe, including 

the institutionalization of television as a home appliance, concerns over decency and 

standards, and the involvement of television entertainment in the changing leisure patterns 

and shifting relations of gender and generation. These and many other fascinating aspects of 

socialist television history still await their historian. What should be clear from the brief 

account provided here is that an adequate understanding of these developments cannot rely 

on the perception of the Cold War as a black-and-white confrontation between capitalism and 

communism, nor can it proceed solely from the established interpretive frameworks of post-

socialist democratization and economic liberalization. Instead, we should acknowledge that 

many of the promises and challenges posed by television everywhere were similar, and that 

both popular and elite reactions to them often defied the logic of the East–West divide. After 

all, the history of television on both sides of the Iron Curtain, just as the roots of the rival 

projects of liberalism and communism, stemmed from the same economic, political and 

social realities: the growth of mass political participation, rising standards of living, 

urbanization and advances in transport and communication technologies. Due to that, the 

history of socialist television forms part and parcel of the longer and more encompassing 

processes of modernization that were pan-European and global in their reach.  



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

A note of clarification is in order at this point. If this chapter focused primarily on 

similarities and continuities rather than on differences and discontinuities, it is not because 

the latter are less important. Nor was this choice of focus meant to suggest that we should 

discard the Cold War as a frame of reference altogether. Any comprehensive history of 

television in Europe, or indeed globally, has to pay adequate attention both to what was 

similar and to what was different, to things that changed and to those that stayed the same. 

Likewise, there is no doubt that television developments in the 20
th

 century were to an 

important extent shaped by the Cold War confrontation, which made the policies and 

ideologies, as well as the day-to-day realities of television cultures in the East importantly 

different from those in the West. In short, by making a plea for a transnational approach, I do 

not want to suggest that we should simply collapse the history of popular television in 

Eastern Europe into a seamless narrative about the global advance of modernity. Rather, we 

should attempt to write a history that opens up the story of television to the alternative routes 

and visions of modernity beyond those familiar from Western Europe and Northern America, 

while keeping in mind their shared roots and common challenges.    

 

 

<A>References 

 

Bashkirova, Elena I. 2010. “The Foreign Radio Audience in the USSR during the Cold War: 

An Internal Perspective.” In Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and 

Eastern Europe. A Collection of Studies and Documents, edited by A. Ross Johnson 

and R Eugene Parta, 102–120. Budapest: Central European University Press. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

Beutelschmidt, Thomas, and Henning Wrage. 2004. “‘Range and Diversity’ in the GDR? 

Television Drama in the Early 1970s.” Historical Journal of Film, Radio and 

Television 24(3): 441–454. 

Brants, Kees, and Els De Bens. 2000. “The Status of TV Broadcasting in Europe.” In 

Television across Europe, edited by Jan Wieten, Graham Murdock and Peter 

Dahlgren, 7–22. London: Sage. 

Breitenborn, Uwe. 2004. “‘Memphis Tennessee’ in Borstendorf: Boundaries Set and 

Transcended in East German Television Entertainment.” Historical Journal of Film, 

Radio and Television 24(3): 391–402. 

Bren, Paulina. 2010. The Greengrocer and His TV: The Culture of Communism after the 

1968 Prague Spring. Ithaca, NY: Cornell University Press. 

Carothers, Thomas. 2002. “The End of the Transition Paradigm.” Journal of Democracy 

13(1): 5–21 

Crisell, Andrew. 1997. An Introductory History of British Broadcasting. London and New 

York: Routledge.  

Dahlgren, Peter. 2000. “Key Trends in European Television.” In Television Across Europe, 

edited by Jan Wieten, Graham Murdock and Peter Dahlgren, 23–34. London: Sage. 

Dittmar, Claudia. 2004. “GDR Television in Competition with West German Programming.” 

Historical Journal of Film, Radio and Television 24(3): 327–343. 

Dobek-Ostrowska, Bogusłava, Michał Głovacki, Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd, eds. 

2010. Comparative Media Systems: European and Global Perspectives. Budapest: 

Central European University Press. 

Downey, John, and Sabina Mihelj, eds. Forthcoming. Comparing Media Systems in Central 

and Eastern Europe: Politics, Economy and Culture. Aldershot: Ashgate. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

Evans, Christine. 2011. “Song of the Year and Soviet Mass Culture in the 1970s.” Kritika: 

Explorations in Russian and Eurasian History 12 (3): 617-45.  

Gross, Peter. 2002. Entangled Revolutions: Media and Democratization in Eastern Europe. 

Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center Press. 

Hanson, Philip. 1974. Advertising and Socialism: The Nature and Extent of Consumer 

Advertising in the Soviet Union, Poland, Hungary and Yugoslavia. White Plains, NY: 

International Arts and Sciences Press. 

Havens, Timothy. 2006. Global Television Maketplace. London: British Film Institute.  

Jakubowicz, Karol. 2007. Rude Awakening: Social and Media Change in Central and 

Eastern Europe. Cresskill, NJ: Hampton Press. 

Komorowska, Jadwiga. 1964. La television dans la vie des enfants, Enface 17(2–3): 83–240. 

Translated by M. C. Unrug. 

Lapin, Sergei G., and V. Aleksandrov. 1976. “Television in the Age of Détente.” Current 

Digest of the Soviet Press 28(39): 12–13. 

Meyen, Michael, and Ute Nawratil. 2004. “The Viewers: Television and Everyday Life in 

East Germany.” Historical Journal of Film, Radio and Television 24(3): 355–364. 

Miasoedov, Boris Alekseevich. 1982. Strana chitaet, slushaet, smotrit  statistic eski  o zor. 

Moscow: Financi i statistika. 

Mihelj, Sabina. 2011. Media Nations: Communicating Belonging and Exclusion in the 

Modern World. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Mitchell, Brian R. 2007. 

International Historical Statistics: Europe, 1750-2005, 6
th

 edition. Basingstoke: 

Palgrave Macmillan. 

Monteleone, Franco. 2006. Storia della radio e della television in Italia. Venezia: Tascabili 

Marsilio.  



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

Nordenstreng, Kaarle, and Tapio Varis. 1974. Television Traffic – A One-way Street?  A 

Survey and Analysis of the International Flow of Television Material. Paris: 

UNESCO. 

Paulu, Burton. 1967. Radio and Broadcasting on the European Continent. Minneapolis, MN: 

University of Minnesota Press.  

Paulu, Burton. 1974. Radio and Television Broadcasting in Eastern Europe. Minneapolis, 

MN: University of Minnesota press.   

Prokhorova, Elena. 2003. “Fragmented Mythologies: Soviet TV Mini-series of the 1970s.” 

Ph.D. Diss., University of Pittsburgh. 

Raykoff, Ivan and Robert Deam Tobin 2007. “Introduction.” In A Song For Europe: Popular 

Music and Politics in the Eurovision Song Contest edited by Ivan Raykoff and Robert 

Deam Tobin, xvii–xxi. Aldershot: Ashgate.  

Roth-Ey, Kristin. 2011. Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built a Media Empire 

and Lost the Cultural Cold War. Ithaca, NY: Cornell University Press. 

Schlesinger, Philip. 1986. “Trading in Fictions: What Do We Know about British Television 

Imports and Exports?” European Journal of Communication 1(3): 263–287.   

Schwoch, James. 2009. Global Television: New Media and the Cold War, 1946-69. Urbana 

and Chicago, IL: University of Illinois Press. 

Smith, Anthony. 1998. “Television as a Public Service Medium.” In Television: An 

International History, 2
nd

 ed., edited by Anthony Smith, 38–54. Oxford: Oxford 

University Press.  

Sparks, Colin. 2008. “After Transition: The Media in Poland, Russia and China.” In Finding 

the Right Place on the Map: Central and Eastern European Media Change in a 

Global Perspective, edited by Karol Jakubowicz and Miklós Sükösd, 43–72. Bristol: 

Intellect Press. 



This is a pre-print version. The final version as published in: Anikó Imre, Timothy Havens and Kati Lustyk, eds.,  

2012, Popular Television in Central and Eastern Europe: Entertaining a New Europe , London: Routledge. 

 

Splichal, Slavko. 1994. Media beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central 

Europe. Boulder, CO: Westview Press. 

Stark, David. 1992. “From System Identity to Organizational Diversity: Analyzing Social 

Change in Eastern Europe.” Contemporary Sociology 21(3): 299–304.  

Steinmetz, Rüdiger, and Reinhold Viehoff. 2004. “The Program History of Genres of 

Entertainment on GDR Television.” Historical Journal of Film, Radio and Television 

24(3): 317–325. 

Štětka, Václav. Forthcoming. “Back to the local? Transnational media flows and audience 

consumption patterns in the CEE region.” In Comparing Media Systems in Central 

and Eastern Europe: Politics, Economy and Culture, edited by John Downey and 

Sabina Mihelj. Aldershot: Ashgate. 

Taylor, Karin. 2006. Let’s Twist Again  Yout  and Leisure in Socialist Bulgaria. Vienna and 

Berlin: Lit Verlag.  

Varis, Tapio. 1985. International Flow of Television Programmes. Paris: UNESCO. 

Vončina, Nikola. 2003. Najgledanije emisije, 1964–1971: Prilozi za povijest radija i 

televizije u Hrvatskoj V. Zagreb: Hrvatska radiotelevizija.  

Zhuk, Sergei I. 2010. Rock and Roll in the Rocket City: The West, Identity, and Ideology in 

Soviet Dniepropetrovsk, 1960–1985. Washington, D.C.: Woodrow Wilson Center 

Press. 


